fbpx
array(19) { [0]=> string(9) "thumbnail" [1]=> string(6) "medium" [2]=> string(12) "medium_large" [3]=> string(5) "large" [4]=> string(9) "1536x1536" [5]=> string(9) "2048x2048" [6]=> string(5) "vp_sm" [7]=> string(5) "vp_md" [8]=> string(5) "vp_lg" [9]=> string(5) "vp_xl" [10]=> string(11) "vp_sm_popup" [11]=> string(11) "vp_md_popup" [12]=> string(11) "vp_xl_popup" [13]=> string(21) "woocommerce_thumbnail" [14]=> string(18) "woocommerce_single" [15]=> string(29) "woocommerce_gallery_thumbnail" [16]=> string(12) "shop_catalog" [17]=> string(11) "shop_single" [18]=> string(14) "shop_thumbnail" }
Masz pytania? Zadzwoń: 504 112 429
Zaloguj Kontakt

Powrót do treningów po przerwie – jak szybko wrócić do formy?

| Trening

Garść przydatnych informacji i porad, dzięki którym łatwiej będzie Ci odzyskać formę.

Warto rozpocząć od prawidłowej diety

Bardzo prawdopodobne, że jeśli na jakiś czas odpuściłeś treningi, to przybyło Ci kilka dodatkowych kilogramów. Im mniej uwagi zwracałeś na to co i w jakich ilościach jesz, tym więcej mogło się ich pojawić. Mniej ruchu to mniej spalonych kalorii które gromadzą się w formie tkanki tłuszczowej z której na ogół nie jesteśmy zadowoleni.

Problem ten w znacznie mniejszym stopniu dotyka sportowców i osób które wyrobiły w sobie dobre nawyki żywieniowe. Bardziej prawdopodobne jest, że nawet rezygnując z treningów będą potrafiły dostarczać organizmowi tyle kalorii ile będzie potrzebował. Tym samym nie nastąpi tak zauważalny wzrost wagi.

Co jednak zrobić, aby szybciej wrócić do formy i ułatwić sobie treningi? Stwierdzenie, że należy jeść zdrowo było by zbyt proste, w końcu to oczywiste, że powinniśmy do tego dążyć. I to nawet jeśli nie jesteśmy sportowcami!

Przede wszystkim zwróć uwagę na dwie rzeczy.

  1.  Oblicz zapotrzebowanie kaloryczne i trzymaj się go. Jeśli chcesz zrzucić trochę wagi, zmniejsz je o 200-300 kCal, a w innym przypadku po prostu się go trzymaj i reaguj na swoje samopoczucie.
  2. Pełnowartościowe produkty. Zadbaj by jedzenie które spożywasz było nieprzetworzone i dobrej jakości. Takie podejście sprawi, że poprawi się Twoje samopoczucie i będziesz bardziej najedzony niż gdybyś dostarczył tyle samo kalorii jedząc junk-foodu.

Zapewniając odpowiednią ilość kalorii i mikro oraz makroelementów usprawnisz nie tylko regenerację, ale przede wszystkim poprawisz swoje samopoczucie i przyczynisz się do poprawy zdrowia na długie lata.

Jak trenować po przerwie?

Pierwszym problemem z jakim być może przyjdzie Ci się mierzyć jest brak motywacji. Oczywiście, możesz być na tyle stęskniony za sportem, że nie będzie dla Ciebie problemem od nowa wejść w swój reżim treningowy. Często jednak, im dłuższa była przerwa, tym trudniej jest wrócić. Ciężko nam się zebrać w sobie, odkładamy trening na jutro, a w końcu po miesiącu uświadamiamy sobie, że w ogóle o tym zapomnieliśmy.

Jeśli zmagasz się z tą sytuacją to mam dla Ciebie radę. Zacznij od małych kroków i wykonuj proste treningi, choćby 2 razy w tygodniu. Najważniejsze, to byś złapał regularność i nie przetrenował się – próba rozpoczęcia zbyt intensywnie sprawi, że Twoje ciało nie zareaguje z entuzjazmem. Daj sobie czas na rozkręcenie i na nowo znajdź to co sprawia Ci w sporcie radość.

Wykorzystaj aktywności i rzeczy których być może wcześniej nie robiłeś, ale teraz mogą ułatwić powrót. Pilnuj regeneracji, wykorzystaj ten czas na zbudowanie solidnych podstaw i wzmocnienie swoich słabych punktów. Pomocny może okazać się trening EMS z elektrostymulatorem COMPEX dzięki któremu wzmocnisz wybrane mięśnie i przyspieszysz regenerację. Dzięki nim zredukujesz nawet bolesność związaną z “zakwasami” która potrafi nieźle dokopać wracającym do treningów sportowcom.

Planuj i wyznaczaj cele

Było już o tym, że najważniejsze to zacząć trenować regularnie i przestawić się w tryb w którym trening jest stałym elementem Twojego kalendarza. Prawda jest taka, że niezbędne okaże się zaplanowanie i przemyślenie wcześniej swoich ćwiczeń.

Dobry plan tego co zamierzasz robić na treningu potrafi w znacznym stopniu ułatwić Ci powrót do regularnej aktywności. Skupiając się na konkretnych etapach treningu i “odhaczaniu” kolejnych ćwiczeń nie zaprzątasz sobie myśli niepotrzebnymi rzeczami które mogą odciągać Cię od postanowień.

Pozytywny wpływ otoczenia

Znalezienie partnera treningowego który będzie Cię motywował to jeden z najlepszych sposobów by szybko wrócić do formy i treningów po dłuższej przerwie. Dobrze gdy Twój partner będzie na podobnym poziomie zaawansowania, choć liczy się przede wszystkim wzajemna motywacja i pozytywne nastawienie do ćwiczeń.

Nie bez znaczenia jest także wsparcie otoczenia. Znalezienie się wśród pozytywnych, zapalonych osób uprawiających tą samą dyscyplinę potrafi ułatwić zarówno rozpoczęcie jak i powrót do sportowej przygody. Może więc pora żeby zapytać znajomych gdzie trenują lub dołączyć do jakiejś grupy na facebooku ?

Ustal cel i działaj!

Dobry plan to oczywiście podstawa, ale nie zapominaj, że musisz mieć także cel do którego zmierzasz. Zależnie od sportu który uprawiasz cele mogą być różne. Dla jednych jest to pokonanie jakiegoś dystansu w określonym czasie, dla innych może to być np. podniesienie wybranego ciężaru. Warto byś ustalał sobie cele nawet, albo zwłaszcza, gdy planujesz ćwiczyć dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Pozwoli Ci to skoncentrować się na tym co chcesz osiągnąć i ułatwi podejmowanie decyzji.

Przeczytaj również