fbpx
array(19) { [0]=> string(9) "thumbnail" [1]=> string(6) "medium" [2]=> string(12) "medium_large" [3]=> string(5) "large" [4]=> string(9) "1536x1536" [5]=> string(9) "2048x2048" [6]=> string(5) "vp_sm" [7]=> string(5) "vp_md" [8]=> string(5) "vp_lg" [9]=> string(5) "vp_xl" [10]=> string(11) "vp_sm_popup" [11]=> string(11) "vp_md_popup" [12]=> string(11) "vp_xl_popup" [13]=> string(21) "woocommerce_thumbnail" [14]=> string(18) "woocommerce_single" [15]=> string(29) "woocommerce_gallery_thumbnail" [16]=> string(12) "shop_catalog" [17]=> string(11) "shop_single" [18]=> string(14) "shop_thumbnail" }
Masz pytania? Zadzwoń: 504 112 429
Zaloguj Kontakt

Jak zacząć trening EMS z Compex

| Elektrostymulacja

Garść przydatnych wskazówek dzięki którym doskonale wykorzystasz Compex w swoich treningach.

Przyklejanie elektrod

Pierwszą rzeczą o której musisz pamiętać, jest to, aby wybrać elektrody o odpowiedniej wielkości (małe lub duże) i prawidłowo umieścić je na grupie mięśniowej, którą chcesz stymulować.

Zapewnisz w ten sposób najbardziej efektywne działanie elektrostymulacji. Dlatego tak istotne jest byś zawsze używał rozmiaru elektrody pokazanego na ilustracjach dotyczących wybranego ćwiczenia i programu.

Wskazówki co do miejsca aplikacji znajdziesz na swoim urządzeniu, w instrukcji lub w aplikacji Compex Coach.

Prawidłowa pozycja podczas ćwiczeń

Pozycja którą przyjmujesz podczas ćwiczeń z elektrostymulatorem zależy od mięśni które chcesz stymulować i programu elektrostymulacji, który wybierzesz.

W przypadku programów wywołujących silne skurcze mięśni (skurcze tężcowe) zaleca się, zwłaszcza na początku pracy z Compex, izometryczną stymulację. Twoim zadaniem jest utrzymać ćwiczoną część ciała bez ruchu. W ten sposób możesz przeciwstawić opór ruchowi inicjowanemu przez impuls elektryczny i uniknąć ryzyka wystąpienia kurczu.

Przykładowo podczas stymulacji mięśnia czworogłowego powinieneś usiąść wygodnie i zablokować stopy np. o nogi krzesła, tak aby uniemożliwić ich wyprost.

W przypadku innych rodzajów programów, które nie wywołują silnej reakcji mięśni, a jedynie drżenie lub mrowienie, polecamy ustawić się tak, jak pokazano na ilustracji na urządzeniu. Pozycja powinna być wygodna, a w przypadku programów przeciwbólowych, nie może nasilać dolegliwości.

jak wygląda trening ems pozycja compex

Jak wybrać odpowiednią intensywność

Od intensywności elektrostymulacji zależy m.in. ilość zaangażowanych włókien mięśniowych. W przypadku programów wywołujących silne skurcze mięśni (skurcze tężcowe) należy stosować maksymalne intensywności stymulacji (Compex oferuje regulacją aż do 999 poziomów), pozostając jednak w granicach tolerancji. Pozwoli Ci to uzyskać maksymalną rekrutację jednostek motorycznych, a im bardziej zaangażujesz je do treningu tym potencjalne korzyści z ćwiczeń EMS będą większe. Dlatego właśnie, podczas każdej sesji ważne jest, aby próbować zwiększać intensywność co 3 do 5 skurczów.

W przypadku innych rodzajów programów, takich jak regeneracja, masaż, kapilaryzacja, a nawet łagodzenie bólu mięśni, które wywołują jedynie drgania mięśni, należy stopniowo zwiększać intensywność stymulacji, aż do uzyskania wyraźnie widocznego drżenia mięśni.

W przypadku programów TENS, Epicondylitis i Tendinitis sprawa wygląda odrobinę inaczej. Jako, że nie są to programy stricte treningowe, należy stopniowo zwiększać intensywność. Do momentu, w którym poczujesz delikatne mrowienie pod elektrodami.

Planowanie sesji treningu EMS

Trudności z dobrym rozplanowaniem swoich sesji treningu Compex pojawiają się w momencie gdy chcemy robić więcej niż 2 sesje tygodniowo. Dotyczy to zwłaszcza osób które za cel obierają sobie osiągnięcie takich efektów jak poprawa siły, zwiększenie hipertrofii czy wytrzymałości mięśni. Wykorzystywane w tym celu programy wymagają, tak samo jak normalny trening, odpowiedniej regeneracji. Odpowiednie zaplanowanie sesji w czasie ma więc bardzo duże  znaczenie.

W przypadku trzech sesji tygodniowo powinieneś zaplanować je w trybie 1:1 – jeden dzień treningu i jeden dzień przerwy. Dodając kolejne sesje staraj się planować je jak najdalej od siebie – pamiętaj, że Twoje mięśnie muszą zdążyć wypocząć. Czas na odpoczynek może się różnić w zależności od intensywności z jaką pracowałeś ostatnio, wybranego programu, pozostałej aktywności fizycznej, ale także i od indywidualnych cech Twojej fizjologii. Pamiętaj, że każdy może zareagować inaczej i nie zapominaj o uważnej obserwacji swojego organizmu.

Powyżej siedmiu sesji w tygodniu wskazane jest zgrupowanie kilku sesji w tym samym dniu, aby pozostawić sobie jeden lub dwa pełne dni odpoczynku bez stymulacji. Każdy, kto wykonuje siedem sesji w tygodniu, powinien wykonywać pięć dni stymulacji, w trybie: jedna sesja dziennie z jednym dniem (dniami) składającymi się z dwóch sesji (z co najmniej półgodzinnym odpoczynkiem między sesjami), pozostawiając jeden dzień odpoczynku.

Jak połączyć EMS z innymi treningami

Ogromną zaletą elektrostymulatorów Compex jest możliwość wykorzystania EMS zarówno w trakcie zwykłego treningu jak i osobnej sesji.

Kiedy dobrowolny trening i stymulacja są wykonywane podczas tej samej sesji, zaleca się, aby najpierw przeprowadzić dobrowolny trening, a następnie stymulację. Oznacza to, że trening konwencjonalny nie będzie odbywał się na już zmęczonych włóknach mięśniowych. Jest to szczególnie ważne w przypadku treningu siłowego i eksplozywnego.

Odwrotną zasadę można zastosować w przypadku prostego treningu oporowego. Przed treningiem dobrowolnym, za pomocą elektrostymulacji, przeprowadza się „specyficzną sesję przedzmęczeniową” na włóknach mięśniowych bez zmęczenia ogólnego i sercowo-naczyniowego. W ten sposób dobrowolny wysiłek na „przygotowanych” włóknach będzie przyspieszał metabolizm glikolityczny szybciej i dalej.

Polecane produkty

Przeczytaj również